Halaman

Minggu, 10 Juni 2012

Bentuk Penulisan Feature


Feature adalah tulisan factual mengenai suatu gagasan, kejadian, situasi atau manusia yang menarik bagi pembaca. Feature ditulis dengan gaya ringan, berdaya khayal dan dapat bermuatan kuat unsur manusia. Bentuk-bentuk penulisan dalam feature:
1.      Narration:
Narasi ialah bentuk penulisan berupa penuturan cerita pengalaman seseorang. Narasi sering muncul dalam nonfiksi dalam bentuk anekdot, yaitu kisah ringkas pengalaman yang membekas dalam benak manusia yang bersangkutan. Ciri-ciri bentuk tulisan narasi ialah adanya pemakaian kata kerja kuat untuk menceritakan tindak tanduk orang.
2.      Description:
Deskripsi ialah bentuk penulisan yang menggambarkan sesuatu yang pernah dilihat atau dialamai. Ia dapat merangsang pancaindera berupa penglihatan, pendengaran, penciuman, pengecapan dan peraaan. Ciri-ciri tulisan deskriptif ialah pemakaian kata sifat dalam menggambarkan sesuatu.
3.      Exposition:
Eksposisi ialah bentuk tulisan untuk menerangkan atau menjelaskan. Ciri-ciri penulisan eksposisi ialah adanya jawaban atas pertanyaan apa, mengapa dan bagamana.
4.      Argument:
Argumentasi ialah bentuk penulisan berupa pernyataan atau pemikiran seseorang dengan maksud membujuk orang lain. Ciri-ciri tulisan argumentasi ialah adanya pernyataan sikap penulis mengenai suatu masalah.
(Saduran dari Graham 1980:7)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar